Ako by mal vyzerať pitný režim v zime? - ZSE | Magazín ZSE Zdravie

Aktualizujte si Váš prehliadač

Stránka ZSE používa najnovšie technológie, ktoré Váš prehliadač nepodporuje.
Prosím, aktualizujte si ho kliknutím na logo príslušného prehliadača.

Ďakujeme za pochopenie.

Magazín ZSE Zdravie

/

Ako by mal vyzerať pitný režim v zime?


Zima je už v plnom prúde a my sa vonku zahaľujeme do čoraz viacerých vrstiev. Nezabúdame ani na zahrievanie sa „zvnútra“ a to najmä príjmom energeticky bohatších zložiek stravy. Ale netreba zabúdať ani na správne dopĺňanie tekutín v tomto ročnom období.

V zimných mesiacoch sa k slovu dostáva tradičné varené vínko alebo punč. Kam sa vytratili zásady nášho racionálneho stravovania z letných mesiacov, predovšetkým pravidelný pitný režim? To, že nevládnu horúčavy ešte neznamená, že naše telo potrebuje menej tekutín. Zbavte sa tohto nebezpečného mýtu raz a navždy.

Oslabený imunitný systém počas zimných mesiacov

V zime je náš imunitný systém vystavený zvýšenej záťaži. Dennodenne bojujeme s vírusmi a baktériami, útočiacimi na suché sliznice dýchacích ciest. Jedine dodržiavaním pravidelného pitného režimu ich dokážeme udržať vlhké a predísť tak nepríjemným ochoreniam. Taktiež pobyt v prekúrených miestnostiach, teplotné rozdiely pri prechodoch z tepla do zimy, pravidelné pobyty v saune či nedostatok ovocia a zeleniny negatívne ovplyvňujú naše zdravie. Spolu so studeným až mrazivým počasím sa môžu dokonca podpísať pod dehydratáciu organizmu. Prečo je to tak?

Keď vám telo klame „do očí“

V zimných mesiacoch spravidla dochádza k zníženiu pocitu smädu a potenia, čo si mnohí z nás vôbec neuvedomujú. Telo si vytvára akýsi obranný postoj voči chladnejšiemu počasiu a vyvoláva klamlivý dojem, že nám v tomto období stačí vypiť niekoľko šálok kávy a na konci dňa fľašu minerálky. V zime býva pocit smädu zatlačovaný do úzadia, takže hrozí vyššie riziko nedostatku tekutín v ľudskom organizme.

Navyše, v chladnom suchom vzduchu sa menej potíme, ale viac vody strácame dýchaním, čo však postrehneme oveľa ťažšie. Pri dodržiavaní správneho pitného režimu ale môžeme prežiť zimu bez problémov. Ubezpečte sa, že pijete správne a osvojte si základné pravidlá prijímania tekutín.

10 základných pravidiel správneho pitného režimu:

  1. Vypite denne aspoň 2 až 3 litre tekutín.
  2. Káva, čierny čaj a alkohol sa do pitného režimu nepočítajú.
  3. Mlieko a kakao sú skôr jedlom než nápojom.
  4. Nečakajte na pocit smädu – ten je už akousi výstrahou vášho tela v poslednej chvíli.
  5. Pri športovaní, pobyte v teplých miestnostiach (sauna, vykúrená kancelária) či v stresových situáciách pite viac.
  6. Udržujte pestré zloženie tekutín.
  7. Ideálne sú vody s mineralizáciou 150 – 400mg/l, nesladené čaje a šťavy.
  8. Pite priebežne počas celého dňa, nie nárazovo. Prevažnú časť tekutín by ste mali prijať do 14-tej hodiny, vtedy ich dokáže organizmus najlepšie spracovať. Ideálne je tiež začať deň s pohárom vody nalačno a poslednú dávku tekutín prijať aj večer pred spaním.
  9. Nie je dobré piť tesne pred jedlom, počas jedla ani bezprostredne po dojedení.
  10. V neposlednom rade nepodceňujte význam minerálov, ktoré vo vyváženom pomere zohrávajú dôležitú úlohu pri metabolických procesoch v ľudskom organizme.

Voda

Náš tip

V zime sa vyvarujte príliš horúcim nápojom. Hoci sa vám žiada rýchlo sa zahriať, vyššia teplota nápoja môže spôsobiť poškodenie sliznice. Nezabúdajte preto na prírodné pramenité vody, ktoré si v zime navyše môžete spestriť novými príchuťami. Doplňte si vitamíny B a C, ktoré priaznivo ovplyvňujú vašu imunitu.

Voda pre život

Teplo po celom tele roznáša krv, na čo musíme myslieť najmä v zime, keď veľkú časť našej energie vydávame na vyrovnávanie teplôt s okolitým prostredím. Pri udržiavaní telesnej teploty zohráva tiež veľmi dôležitú úlohu náš metabolizmus. Preto by sme mali zvlášť starostlivo dbať na správny krvný obeh a metabolickú aktivitu nášho tela, ktoré sú okrem správnej stravy závislé na dostatočnom množstve prijatých tekutín.

Najvhodnejším zdrojom tekutín pre naše telo sú pramenité vody s nízkou mineralizáciou v hodnotách 150-400mg/l. Slovensko je bohaté na prírodné podzemné zdroje vody. Pitím minerálnej vody prispievame k zásobovaniu organizmu nielen vodou, ale aj vyváženým množstvom minerálnych látok.