Ako na novoročné predsavzatia? - ZSE | Magazín ZSE Zdravie

Aktualizujte si Váš prehliadač

Stránka ZSE používa najnovšie technológie, ktoré Váš prehliadač nepodporuje.
Prosím, aktualizujte si ho kliknutím na logo príslušného prehliadača.

Ďakujeme za pochopenie.

Magazín ZSE Zdravie

/

Ako na novoročné predsavzatia?


S Novým rokom prichádza veľakrát symbolický nový začiatok. Práve preto si v tomto období ľudia na celom svete dávajú novoročné predsavzatia. Dať si predsavzatie je jednoduché, no priznajme si, koľké z nich sa nám podarilo naozaj dodržať?

1. Buďte realisti

Predsavzatia dodržíte len vtedy, ak sa na celú vec pozriete realisticky. Vytýčte si ciele, ktoré sú splniteľné. Napríklad schudnúť 10 kilogramov za mesiac nie je veľmi reálne a ani zdravé. Takýto záväzok sa vám podarí len ťažko dodržať a vy budete z pocitu zlyhania zbytočne frustrovaní.

2. Zjednodušte to

Menej je niekedy viac. Dosiahnuť viac náročných cieľov je skutočne namáhavé a môže viesť k tomu, že sa vám nepodarí priblížiť ani k jednému z nich. Dajte si preto na začiatok radšej len jeden väčší cieľ, taký, na ktorom vám najviac záleží a nezaťažujte sa ničím iným.

3. Zadefinujte si cestu

Nie je ťažké vysloviť nejaký cieľ, horšie je sa k nemu dopracovať. Preto je vždy dôležité, aby ste si zadefinovali cestu, ako svoj cieľ dosiahnuť. Vrátime sa opäť k chudnutiu. Čo tak dať si predsavzatie trikrát do týždňa si ísť zabehať, namiesto predsavzatia schudnúť 10 kilogramov za mesiac? Cesta je totiž úspech.

4. Nemajte hlavu v oblakoch

Nepremýšľajte o tom, ako budete vyzerať, keď schudnete, ale konajte. Jednoducho premeňte svoje želanie na činy. Nájdite si v tom systém a dodržiavajte ho. Iba tak svoj cieľ dosiahnete.

5. Robte to pre seba

Nedávajte si ciele podľa svojho okolia. Dávajte si len také predsavzatia, ktorých dodržanie urobí radosť vám. Iba tak to funguje. V opačnom prípade prichádza stres a pocit zlyhania. Nedajte sa do ničoho dotlačiť. Predsavzatia fungujú iba vtedy, ak sú naše vlastné.

6. Doprajte si čas

Niekdy je skutočne ťažké dať si zásadné predsavzatie. Napríklad tuhí fajčiari. Prestať fajčiť zo dňa na deň je určite skvelé, ale aj ťažké. Ak ste si nie istí, či s tým dokážete seknúť naraz, môžete si dosiahnutie tohto cieľu dávkovať postupne. Inak povedané, rozmeňte ho na drobné. Prvé dva týždne skúste vyfajčiť o tri cigarety denne menej, v druhej polovici mesiaca znížte dávky zase a pokračujte, až kým sa vám nepodarí tohto zlozvyku zbaviť úplne. Pri postupnom znižovaní počtu vyfajčených cigariet sa nemusíte báť abstinenčných príznakov a šanca, že s fajčením skončíte úplne, je oveľa väčšia.

7. Nebuďte v tom sami

Najlepšie urobíte, ak o svojom predsavzatí poviete blízkej osobe a zároveň ju požiadate, aby vám s tým pomohla. Ešte lepšie by ste urobili, ak by ste našli doslova spriaznenú dušu, teda niekoho, koho máte radi a kto si dal ten istý záväzok ako vy. Vzájomne sa môžete podporovať a vymieňať si cenné rady.

8. Ak zlyháte, začnite znovu

Novoročné predsavzatia sú náročné, najmä ak nejde len o prázdne reči, ale o skutočný záväzok, ktorý dávate sami sebe. Môže sa stať aj to, že zlyháte. Rozhodne v takomto prípade nehádžte flintu do žita, analyzujte svoju situáciu aj to, prečo ste zlyhali a začnite znovu. Dôležité ale je, aby ste presne zadefinovali, kde ste urobili chybu a mohli sa jej nabudúce vyvarovať.

9. Podporujte sami seba

Môže sa vám stať, že na ceste za svojím cieľom budete mať pocit únavy. Dôležité je, ako sa na celú situáciu pozriete. Uvedieme dva príklady: v práci ste mali náročný deň a dnes ste plánovali cvičiť. Čo si poviete? Budete frflať a ľutovať sa? Myšlienky typu: „A to musím dnes ešte aj cvičiť!“ spôsobia, že sa na to dnes určite vykašlete. Keď si však poviete: „Aké je to skvelé, že som celé dva týždne dokázal dodržať svoj cvičebný plán,“ budete sa cítiť lepšie a budete na seba hrdí. A určite vás to nakopne a zacvičíte si aj napriek tomu, že to bude pre vás niekedy aj namáhavé.