Ako prispôsobiť kardio tréning zimnému obdobiu? - ZSE | Magazín ZSE Zdravie

Aktualizujte si Váš prehliadač

Stránka ZSE používa najnovšie technológie, ktoré Váš prehliadač nepodporuje.
Prosím, aktualizujte si ho kliknutím na logo príslušného prehliadača.

Ďakujeme za pochopenie.

Magazín ZSE Zdravie

/

Ako prispôsobiť kardio tréning zimnému obdobiu?


Nechce sa vám ani vyjsť von, nieto ešte donútiť sa cvičiť alebo behať? Spôsobuje vám ťažkosti studený vietor alebo sneh? Poradíme vám, ako prekonať tieto prekážky a nezanedbávať kardio aktivity ani cez zimu.

Cez zimné mesiace majú mnohí z nás menej energie a sú viac unavení, za čo môže nedostatok slnečného svetla a vitamínu D. No netreba sa na to vyhovárať, ak budete len sedieť doma pri telke, vaša energetická hladina nestúpne. Prekonajte preto svoju lenivosť, doprajte si kardio aktivitu a "nadopujte" sa endorfínmi pomocou nasledovných rád.

Začnite čo najskôr

Poznáte to, s nástupom chladnejších dní je deň čoraz kratší a s tmou klesá i teplota. Neodkladajte preto svoj beh či inú outdoorovú aktivitu a vybehnite von čo najskôr po návrate z práce či školy. Možno to stihnete ešte za svetla, trasa bude prehľadnejšia a takisto nebudete musieť svoje telo trápiť v tej najväčšej zime.

Vrstvite oblečenie

Nespoliehajte sa len na teplú bundu, majte istotu, že vás "neprefúkne". Oblečte si na seba niekoľko vrstiev - termo prádlo, tričko, športové legíny, mikinu, bundu a nezabudnite ani na pokrývku hlavy v podobe čiapky alebo čelenky, takisto udržujte v teple aj krk pomocou šatky alebo šálu. Končatiny si zahrejte vyššími termo ponožkami a rukavicami. Dajte si však pozor na to, aby jednotlivé vrstvy oblečenia neboli príliš hrubé, zvoľte radšej viac tenších vrstiev.

Rozcvička v teple

Pred tým, ako vybehnete von, sa doma rozcvičte, aby ste si zahriali svaly. V zime je určite lepšie rozhýbať sa vnútri, v teple a v pohodlí, bez rizika, že počas tejto aktivity prechladnete, počas toho, ako si sadáte alebo líhate na studenú zem.

Adaptujte sa

Kým si vaše telo na pokles teploty a celkovú zmenu podmienok zvykne, chvíľu mu to potrvá. Preto s nástupom chladných dní najprv zopár dní len tak poklusávajte a intervalové tréningy zaraďujte len postupne. Skúšajte tiež rôzne dychové cvičenia a častejšie chodievajte na dlhšie prechádzky, aby ste pripravili pľúca na studenší vzduch.

Nevyhovárajte sa a nezľavujte

Chladné počasie určite nie je dôvodom na to, aby ste zľavovali zo svojich tréningových návykov. Po tom, ako svoje telo adaptujete na zmenu podmienok, neváhajte a pokračujte v stálom tréningovom pláne. To, že vonku trochu viac fúka a mrzne, neznamená, že úplne odignorujete namáhavejšie intervalové cvičenia a poviete, si, že s tým budete pokračovať až na jar. Prispôsobiť sa dá vždy, len treba mať pevnú vôľu a disciplínu.

Ak sa vám predsa len nechce ísť von...

Posilňovňa

Ak napriek všetkému nezvládate chladné počasie, môžete si svoj úsek odbehnúť aj na bežeckom páse alebo cestný bicykel vymeniť za ten stacionárny. Dobrým riešením je aj kruhový tréning, ktorý v sebe zahŕňa posilňovanie i kardio. A ak chcete nejakú väčšiu zmenu, skúste použiť švihadlo alebo si pripravte mini prekážkovú dráhu zo stolčekov či žineniek.

Posilňovňa

Telocvičňové športy

Loptové športy sú výbornou alternatívou, pokiaľ sa vám nechce behať po vonku. Vyberte si telocvičňovú aktivitu, ktorá vás baví, či už to bude napríklad basketbal, volejbal alebo florbal, nájdite si zopár "parťákov" a pravidelne si zašportujte. Výborne sa zabavíte a popritom toho dosť veľa nabeháte.

Plávanie

Tento univerzálny šport vám precvičí celé telo. Pokiaľ sa vám určité obdobie nechce praktizovať svoje obvyklé tréningy v nepriaznivom počasí, skočte si zopárkrát do týždňa na plaváreň a zaplávajte si niekoľko úsekov. Nestratíte kondíciu a zároveň sa zregenerujete.