Ako sa stravovať počas leta? - ZSE | Magazín ZSE Zdravie

Aktualizujte si Váš prehliadač

Stránka ZSE používa najnovšie technológie, ktoré Váš prehliadač nepodporuje.
Prosím, aktualizujte si ho kliknutím na logo príslušného prehliadača.

Ďakujeme za pochopenie.

Magazín ZSE Zdravie

Magazín ZSE Zdravie

/

Ako sa stravovať počas leta?


Stravovanie v letných mesiacoch má určité osobitosti vyplývajúce zo špecifík leta. Vplyvom vyššej teploty vzduchu a nižšej vlhkosti je ľudský organizmus viacej preťažený, preto treba brať väčší ohľad na správny výber potravín a tekutín.

Zásady počas leta

Hlavný dôraz je potrebné klásť v letných mesiacoch na správny pitný režim a "ľahšiu" stravu (s nižšou energetickou hodnotou, potraviny s vyššou stráviteľnosťou, atď.)

Takisto je potrebné vo zvýšenej miere dbať pri príprave, skladovaní a manipulácii s potravinami a jedlami, či už v domácnosti alebo v zariadeniach spoločného stravovania, na uplatňovanie hygienických zásad. Ich dodržiavaním sa výrazne znižuje riziko ich kontaminácie mikrooganizmami a následne ochorení. Osobitne dôležité je to v prípade tzv. epidemiologicky rizikových potravín, ako sú napr. dojčenská a detská výživa, lahôdky, cukrárske výrobky, zmrzlina.

Pozor na stravu v zahraničí!

Nakoľko leto je obdobím dovoleniek, počas ktorých ľudia cestujú do južných prímorských a exotických destinácií, je dôležité z hľadiska prevencie gastroenterologických ochorení a prevencie ochorení z potravín dodržiavať určité zásady:

  • Vyhýbať sa (aspoň spočiatku) surovej zelenine, šalátom a ovociu, ktoré sa nedá olúpať. Jesť len ovocie a zeleninu v šupke až po očistení a umytí.
  • Používať na pitie len pitnú vodu, nepiť vodu z iných zdrojov (zistiť si pred vycestovaním, či je v danej krajine pitná voda z vodovodu, pokiaľ nie, nepoužívať ju na pitie, varenie, ani na umývanie zubov a používať na tieto účely len balenú pitnú vodu).
  • Ľad do nápojov používať len ak je istota, z akej vody je vyrobený.
  • Nekonzumovať pokrmy mäsové, vaječné, nedostatočne tepelne upravené.
  • Neodporúča sa konzumovať jedlá príliš odlišné od našej stravy, pretože sa môžu vyskytnúť tráviace ťažkosti.
  • Neodporúča sa konzumovať jedlá pripravované na miestnych trhoviskách, vývarovniach, nakoľko úroveň hygieny prípravy pokrmov býva nižšia.
  • Zvážiť nadmerný príjem pikantných jedál, ktoré tiež môžu spôsobiť tráviace ťažkosti.

Pitný režim počas leta

Pite denne minimálne 3 litre tekutín (samozrejme v prípade väčších strát tekutín potením treba adekvátne zvýšiť ich príjem, ale súčasne aj brať do úvahy prípadnú diagnózu osoby - ide najmä o kardiovaskulárne, obličkové, metabolické ochorenia). Tekutiny dopĺňajte najmä konzumáciou nealkoholických nápojov, ale uvedomte si, že aj v iných potravinách sú tekutiny (najmä ovocie, zelenina, polievky).

Vhodnejšie je piť priebežne menšie množstvá tekutín ako nárazovo väčšie množstvá a tiež nie veľmi studené nápoje. Najvhodnejšími tekutinami na uhasenie smädu sú voda, bylinkové a ovocné čaje, minerálne vody, zriedené ovocné šťavy. Pitie ovocných nápojov (džúsov, nektárov) vo veľkom množstve nie je vhodné pre pomerne vysoký obsah jednoduchých cukrov, čo jednak zvyšuje ich kalorickú hodnotu a tiež vylučovanie vody z organizmu.Pri výbere minerálnych vôd na základe zloženia je potrebné zohľadniť prípadnú diagnózu, priebežne minerálne vody obmieňať.

Obmedzte pitie kávy, ktorá má dehydratačný účinok, prípadne ju konzumujte s nealkoholickým nápojom, aby sa strata tekutín spôsobená diuretickým účinkom kávy kompenzovala. Vyhýbajte sa aj pitiu alkoholických nápojov.

Zásady pre stravovanie a výber potravín v lete

  • Strava má byť v letných mesiacoch ľahšie stráviteľná, s nižšou energetickou hodnotou (pretože organizmus napr. v lete nepotrebuje vytvárať teplo v takej miere ako v zimných mesiacoch), súčasne však musí poskytovať dostatok výživných látok.
  • Zložením má byť vyvážená a pestrá - dostatok celozrnných výrobkov, ovocia a zeleniny, nízkotučných mliečnych výrobkov, rýb, hydiny, zemiakov a strukovín, menej jedál a potravín bohatých na tuky (najmä nasýtené) a jednoduché sacharidy.
  • Mala by obsahovať dostatok ovocia a zeleniny (najmä sezónneho), ktorá okrem tekutín obsahuje množstvo cenných výživových zložiek, ako sú vitamíny a minerály, enzýmy, vláknina.
  • Vitamíny A (resp. betakarotén- provitamín A) ,C a E. Vitamín A sa nachádza napr. v mrkve, paradajkách, malinách, marhuliach, masle či rybách. Vitamín C v ovocí (čierne ríbezle, jahody, citrusové ovocie, kivi, maliny, černice), zelenine (paprika, karfiol, kel, kaleráb, paradajky), zemiakoch a vitamín E v rastlinných tukoch a olejoch, zelenine, orechoch, obilných klíčkoch. Veľmi účinným antioxidantom je však aj lykopén (paradajky, červený melón).
  • Vysoké teploty prostredia v lete vedú k zvýšeným stratám vody z organizmu najmä potením, čo je spojené aj so stratou minerálov (najmä sodíka). Straty tekutín a minerálnych látok je potrebné nahrádzať správnym pitným režimom a konzumáciou vyváženej stravy.
  • Obmedziť konzumáciu tzv. epidemiologicky rizikových potravín najmä pokiaľ nie je zaručená dostatočná hygiena pri ich výrobe, skladovaní a manipulácii s nimi (zmrzlina, lahôdky, cukrárske výrobky, pokrmy pre dojčatá a deti). Takisto výrobky z mäsa, vajec a mlieka konzumovať len dostatočne tepelne spracované, je dôležité dodržiavať dĺžku a teplotu pri skladovaní potravín a pokrmov.
  • Uprednostniť varenie, dusenie, pečenie pri spracovaní potravín pred vyprážaním, fritovaním.

Stravovanie detí a starších ľudí v letných mesiacoch

Deti

U detí je potrebné klásť osobitný dôraz na pitný režim, nakoľko u nich oveľa ľahšie vznikne dehydratácia. Takisto obmedziť nadmerný príjem sladkostí a nahradiť ho zeleninou a ovocím. A treba sa vyhýbať epidemiologicky rizikovým potravinám.

Starší ľudia

U starších ľudí je potrebné vziať do úvahy polymorbiditu (výskyt ochorení, ktoré vyžadujú osobitnú skladbu stravy a pitný režim - ide najmä o kardiovaskulárne, metabolické, obličkové ochorenia) a s ňou súvisiace požívanie liekov, ktoré môžu ovplyvňovať napr. vylučovanie vody z organizmu.

Myslieť treba i na vekom potlačený pocit smädu, z čoho vyplýva, že starší ľudia musia cielene myslieť na dostatočný príjem tekutín a obmedzenú chuť do jedla, čo je možné vyriešiť používaním byliniek pri príprave jedál, ktoré povzbudia chuť. Starší ľudia majú aj pomalší metabolizmus a aj ich fyzická aktivita nie je taká veľká, čiže ich nároky na stravu a tekutiny sú predsa len nižšie ako u ostatných.