Ak vlastníte elektromobil a zároveň bývate v rodinnom dome, je pre vás určite najzaujímavejšia možnosť nabíjať si elektromobil doma. V spolupráci s Auto Motor a Šport sme pre vás pripravili článok, v ktorom sa pozrieme na to, čo všetko sa s domácim nabíjaním spája a na čo si dať pozor.

Existuje mnoho majiteľov elektrických áut, ktorí sa spoliehajú na služby verejnej nabíjacej siete. Práve aktuálnemu stavu a rozširovaniu verejnej nabíjacej siete sme sa venovali v tomto článku. Maximálny potenciál elektromobilu však využívajú tí, ktorí nabíjajú doma. Hlavnou výhodou je nepochybne úspora nákladov, pretože domáce nabíjanie je najlacnejšie. Jednou z výhod je aj šetrenie času dokonca aj oproti plug-in hybridným autám, pretože ak vám na bežný deň stačí kapacita batérie vášho elektromobilu, nemusíte sa starať o tankovanie.

Je dobré myslieť dopredu

Ak náhodou ešte len plánujete stavať rodinný dom (alebo ho rekonštruovať), je dobré ak na nabíjanie myslíte už pri jeho návrhu. Aj v prípade, že elektromobil ešte nevlastníte. Rozmyslite si, kde by ste chceli elektromobil parkovať a nabíjať a tomu prispôsobte aj elektrické rozvody. V prípade nabíjania elektromobilu totiž nejde o obyčajnú elektrickú zásuvku (aj keď ako núdzové riešenie sa dá použiť).
 

Aký odber zo siete budem potrebovať?  

V závislosti od typu auta je typický odber zo siete pri nabíjaní elektromobilu v rozmedzí 3,7 kW – 22 kW. Odber závisí od typu palubnej nabíjačky, podľa toho, či ide o jednofázovú alebo trojfázovú nabíjačku a aký nominálny prúd vie prijať. Bežné úrovne sú 16 A alebo 32 A.

Pri domácom nabíjaní máte komfort času, takže nemusíte dosiahnuť za každú cenu 22 kW. A to ani v prípade, že to palubná nabíjačka vášho auta zvládne.  To, že by ste prišli domov neskoro večer s úplne prázdnou batériou a na druhý deň skoro ráno ju potrebovali mať zas plne nabitú, sa stáva len zriedka. Pre ilustráciu, Škoda Enyaq iV s najväčšou 77 kWh batériou sa nabije výkonom 11 kW z 0 na 100 % za približne sedem hodín, čo je bežný čas, počas ktorého auto v noci stojí. Menšia 50 kWh batéria sa nabije za menej ako 5 hodín.

Kapacita odberného miesta elektrickej energie pre daný rodinný dom musí zohľadňovať požiadavky na chod bežnej domácnosti plus požadovaný odber pre nabíjanie elektromobilu. Keďže bežný rodinný dom je pripojený do distribučnej siete ističom s hodnotou 25 A, bežne používaná konfigurácia nástennej nabíjačky (wallboxu) pre domácnosti je 3 fázy po 16 A, čo zodpovedá práve úplne postačujúcemu výkonu 11 kW (pri štandardnej trojfázovej palubnej nabíjačke). Avšak pozor –  ak by sme k takto zapojenému wallboxu pripojili auto s jednofázovou palubnou nabíjačkou s výkonom 7,2 kW, bude sa nabíjať len polovičným výkonom, pretože v bežnom rodinnom dome mu nedokážeme dodať prúd 32 A, ale len 16 A, a to pre veľkosť ističa rodinného domu, ktorý je 25 A.

Takúto jednofázovú palubnú nabíjačku používajú najmä staršie elektromobily kórejskej alebo japonskej produkcie. Reálny nabíjací výkon potom klesne na 3,6 kW a nabitie 50 kWh batérie v takomto režime potrvá až 14 hodín. Nestačí však iba správne nadimenzovať istič.

Pri takýchto prúdoch musí byť správne nadimenzovaná predovšetkým kabeláž, v tomto prípade pripojenie z rozvádzača po miesto nabíjania. Napríklad pri 22 kW príkone musí byť prierez vodičov až 10 mm2. V prípade nedostatočného prierezu káblov hrozí prehriatie izolácie, čo môže viesť až k požiaru. Ak teda staviame nový rodinný dom, alebo garáž, je určite vhodné pri projektovaní myslieť na trojfázové pripojenie v garáži, alebo na mieste určenom pre parkovanie vozidla s kabelážou dimenzovanou na 11 kW. Ak by ste však chceli napríklad v budúcnosti nabíjať dva elektromobily naraz, optimálne  je dimenzovať kabeláž až na 22 kW.

Radšej smart wallbox ako zásuvka 

Namiesto bežnej zásuvky sa pre dobíjanie auta v garáži používa už spomínaný wallbox, ktorý okrem štandardizovaného konektora obsahuje aj riadiacu elektroniku, ktorá má najmä bezpečnostné funkcie. Nie je však wallbox ako wallbox. Tie najlacnejšie neobsahujú okrem nevyhnutnej riadiacej elektroniky, ktorá s vozidlom dohodne parametre nabíjania, nič navyše.

Na trhu dnes existujú aj smart wallboxy, ktoré už toho vedia podstatne viac – napríklad prostredníctvom mobilnej aplikácie poskytnú prehľad o stave nabíjania, históriu nabíjania, vedia naplánovať nabíjanie v čase najvýhodnejšej ceny. Napríklad mobilná aplikácia ZSE Drive aktuálne umožňuje zvoliť si možnosť spustiť nabíjanie v čase nízkej tarify. Zákazník teda zapojí nabíjací konektor do auta a pri zvolenej voľbe Nabíjať v nízkej tarife spustí wallbox nabíjanie až v čase, keď sa zmení vysoká tarifa na nízku.

V budúcnosti, pri očakávaných plávajúcich dynamických tarifách, bude smart wallbox manažovať nabíjanie podľa požiadaviek zákazníka, ktorý môže uviesť napríklad maximálnu cenu, za ktorú chce nabíjať.

Fotovoltika a možnosti jej využitia pre nabíjanie auta – ideálne aj s Virtuálnou batériou

Najvýhodnejšie nabíjanie auta je práve z bezplatnej energie produkovanej na streche rodinného domu. Keďže najväčšia výroba energie zo slnka je počas dňa, kedy auto väčšinou nebýva v garáži, čo spraviť s energiou, ktorú nestihneme zužitkovať nabíjaním auta?

Aj tu existuje riešenie – a to je Virtuálna batéria od ZSE, ktorú môžete využívať k akejkoľvek fotovoltike na celom Slovensku (nemusí byť vôbec od ZSE). Vo Virtuálnej batérii si dočasne uložíte prebytočnú elektrinu a ZSE vám ju vráti v čase, keď ju budete potrebovať – napríklad práve na nočné nabíjanie elektromobilu. Akonáhle bude vaša spotreba vyššia než výroba, využijete najprv energiu z Virtuálnej batérie a až potom tú z distribučnej siete. 

ZSE pripravuje na jeseň ešte ďalšiu novinku v podobe prepojenia Virtuálnej batérie so sieťou nabíjačiek ZSE Drive. V praxi to znamená, že zákazník, ktorý vyrobil elektrinu z fotovoltických panelov v čase, keď ju nemôže zužitkovať, si bude môcť jednoducho zvoliť, aké % tejto elektriny, dočasne uloženej vo Virtuálnej batérii, chce využiť doma, a aké % si chce nechať „poslať“ na svoju ZSE Drive kartu a využiť na verejných nabíjačkách ZSE Drive. V prípade, ak sa rozhodne pre jej spotrebu doma, šetrí náklady za dodávku samotnej elektriny, platí len distribučné poplatky. Ak sa rozhodne pre využitie v sieti ZSE Drive, neplatí za takúto elektrinu vôbec nič (ani distribučné poplatky). Navyše – tento pomer čerpania uloženej elektriny vo Virtuálnej batérii medzi „domácu spotrebu“ a „spotrebu na ZSE Drive nabíjačke“ – je možné bez problémov meniť.

Fotovoltika s Virtuálnou batériou je teda pre nabíjanie elektromobilu skvelé riešenie, keďže kúpa batériového úložiska predstavuje veľkú investíciu, nehovoriac o tom, že naňho musíte nájsť v dome aj priestor.

O autorovi

Rastislav Žembery

Od roku 2017 formujem oblasť elektromobility na Slovensku prostredníctvom produktov a služieb ZSE Drive. Teší ma, že takto môžem prispieť k čistejšej budúcnosti pre miesta, v ktorých žijeme, ako aj k udržateľnej budúcnosti pre našu planétu.

Ďalšie články autora: