Ak vás čaká prvá zima s elektromobilom, možno sa pýtate, v čom sa asi líši od zimy so spaľovákom a či vám vaše elektrické vozidlo bude slúžiť rovnako dobre ako benzínové alebo naftové vozidlo. Pokiaľ máte obavy, ako prežiť zimu s elektromobilom na Slovensku, stačí sa pozrieť do Nórska, kde sa priemerná teplota v zime nevyšplhá nad 0 °C, a i napriek tomu v roku 2022 bolo 88 % všetkých predaných áut v krajine práve na elektrický pohon.

Batérie elektromobilov v chladnom počasí

Sme zvyknutí, že benzínové a naftové autá trpia zamrznutou kvapalinou, vybitými batériami a niekedy dlhým časom odmrazovania, keď sa pokúšate odísť z domu, čo je frustrujúce, ale akceptované ako bežná súčasť vlastníctva auta. Majitelia elektrických vozidiel sa preto prirodzene pýtajú, či batériu neovplyvnia nízke teploty a čo to potom pre nich ako vodičov znamená.

Je pravda, že chladné počasie má negatívny vplyv na životnosť batérie. Batérie elektromobilov vtedy pracujú menej efektívne, a preto v chladnom počasí najazdíte menej kilometrov – v prípade niektorých modelov sa celkový dojazd zníži o 10 až 20 percent.

Ak vás zaujímajú fyzikálne dôvody, lítium-iónová batéria, ktorá je najbežnejším typom používaným v elektrických autách, má lítium-iónové ióny, ktoré sa pohybujú medzi dvoma časťami batérie, ktoré potom vytvárajú elektrinu. Chladné počasie spomaľuje chemické reakcie, na ktoré sa lítium-iónové batérie spoliehajú pri absorpcii a uvoľňovaní elektriny, čo potom obmedzuje celkový výkon batérie. Nejde o trvalé zníženie výkonu batérie, mimo mrazivých teplôt batéria beží normálne a na plný potenciál.

5 tipov na zvýšenie dojazdu v zime

1. Jazdite efektívne

Batériu môžete šetriť jazdou konštantnou rýchlosťou, vyhýbaním sa prudkému zrýchľovaniu a brzdeniu a minimalizovaním používania funkcií, ako je rádio a kúrenie.

2. Používajte ekologický režim

Ak je elektromobil vybavený „ekologickým režimom“, energia z batérie sa sústredí tam, kde je potrebná, a nie na funkcie, ako sú kúrenie, reproduktory a miniaplikácie. Ak vám batéria klesá príliš rýchlo, zapnite ekologický režim a prejdite k najbližšiemu nabíjaciemu bodu. Nabíjacie lokality vo vašom okolí nájdete pomocou našej mapy.

3. Predhrejte svoje vozidlo a batériu

Väčšina moderných elektromobilov má funkciu nazývanú „predkondicionovanie“, ktorá umožňuje nastaviť zahriatie vozidla tesne pred nastúpením a ešte kým je zapojené do siete. Týmto spôsobom nepoužívate batériu vozidla na jeho ohrev. V závislosti od vozidla to môžete urobiť na diaľku prostredníctvom aplikácie v telefóne alebo na časovači, aby bolo vozidlo pripravené na jazdu.

4. Používajte rekuperačné brzdenie

Množstvo elektrických a hybridných vozidiel využíva rekuperačné brzdenie. Keď spomaľujete alebo brzdíte, elektromotor funguje ako generátor a posiela energiu späť do batérie, aby sa doplnila. Je to spôsob, ako sa počas jazdy trochu dobíjať. Aby rekuperačné brzdenie fungovalo správne, musí byť vozidlo zahriate, aby batéria mohla čo najlepšie zachytiť dodatočnú energiu. Preto sa snažte zahriať batériu ešte pred tým, ako sa vydáte na cestu (ideálne jej predkondicionovaním). Takto môžete počas jazdy zvýšiť dojazd.

5. Zakryte svoje elektrické vozidlo

Parkovanie elektromobilu v garáži alebo na uzavretom parkovacom mieste, alebo dokonca len pod plachtou môže pomôcť udržať auto (a jeho batériu) vo väčšom teple. Čím je teplejšie, tým je väčšia pravdepodobnosť, že si udrží kapacitu nabitia.

Starostlivosť o elektromobil v zime

Starostlivosť o elektromobil v zime je v podstate rovnaká ako starostlivosť o benzínové alebo naftové vozidlo – s výnimkou drobných detailov. Udržujte ho v čistote, doplňte nemrznúcu zmes (áno, aj elektromobily môžu používať nemrznúcu zmes do chladiacich systémov) a – čo je pre elektromobily veľmi dôležité – udržujte batériu nabitú. V zime by ste sa mali vyhnúť stavu, kedy kapacita vašej batérie klesla pod 20 %. Ak necháte takmer vybitý elektromobil v mraze, v článkoch podbitej batérie môžu nastať chemické reakcie, ktoré ju môžu poškodiť.

Jazda elektromobilom na snehu

Elektromobily sú skonštruované inak ako benzínové a naftové modely. Vo väčšine prípadov je ťažký akumulátor umiestnený pod vozidlom, čo znamená, že elektromobil má nižšie položené ťažisko. Vďaka tomu majú elektromobily lepšiu trakciu, takže sú lepšie vybavené na „brodenie“ sa v snehu.

Množstvo elektromobilov obsahuje aj funkcie, ako je kontrola stability a protiblokovací systém, ktoré môžu ešte viac podporiť ovládateľnosť a trakciu tým, že monitorujú vašu rýchlosť, znižujú pretáčanie kolies a aktivujú brzdy za vás. Niektoré môžu mať aj špecifický „zimný“ režim, ktorý pomáha v klzkých podmienkach.

Jazda na zamrznutých cestách

Ako sme už spomínali, elektromobily sú vo všeobecnosti ťažšie ako benzínové alebo dieselové vozidlá, preto je ešte dôležitejšie jazdiť na ľade pomaly a opatrne, pretože prípadné šmyky sa môžu dostávať späť pod kontrolu ťažšie – auto má väčšiu zotrvačnosť. Zlepšiť priľnavosť a znížiť riziko vzniku šmyku pomáhajú kvalitné zimné pneumatiky.

V zime všeobecne platí, že si na cestách treba dávať väčší pozor, či už vo vozidle so spaľovacím pohonom alebo aj v elektromobile.

O autorovi

Rastislav Žembery

Od roku 2017 formujem oblasť elektromobility na Slovensku prostredníctvom produktov a služieb ZSE Drive. Teší ma, že takto môžem prispieť k čistejšej budúcnosti pre miesta, v ktorých žijeme, ako aj k udržateľnej budúcnosti pre našu planétu.

Ďalšie články autora: