Ako ovplyvní majiteľov elektromobilov energetická kríza a rast cien energií? V spoločnosti sa šíria správy, že nabíjanie sa už viac neoplatí a prevádzka áut so spaľovacím motorom je lacnejšia. Pozreli sme sa spolu s Autoviny.sk na to, ako je to v skutočnosti.

Ak chceme dokázať odzrkadliť realitu, potrebujeme vytvoriť obrazný príklad: Máme naftové auto s priemernou spotrebou 6 l nafty/100 km pri cene nafty 1,60 €/liter. Náklady na palivo sú teda 9,60 €/100 km. Poďme si to porovnať s nabíjacími možnosťami na Slovensku.

Cena nabíjania pre firmy

Skôr, ako sa pustíme do výpočtov, je dôležité pozrieť sa na situáciu uplynulých mesiacoch. Rok 2022 sa vyznačoval extrémne turbulentným vývojom cien elektrickej energie na trhoch. V priebehu roka cena kolísala medzi 200 až 500 €/MWh, nakrátko dokonca dosiahla absurdnú výšku 1 000 €/MWh. (Poznámka: Ide o cenu silovej elektriny. K nej treba pripočítať tzv. odchýlku – cenu za elektrinu v čase špičky, distribučné poplatky a DPH). Ak zoberieme ako základ decembrové hodnoty silovej elektriny vo výške 200 €/MWh, znamená to pre bežného neregulovaného zákazníka (pre firmu) finálnu cenu elektriny cca 0,30 €/kWh. To je cena, ktorú platí firma na neregulovanom trhu, pokiaľ si dokázala zabezpečiť kontrakt za uvedenú cenu 200 €/MWh.

Nabíjanie vozidla v takejto firme by tak bežnú spoločnosť  v roku 2023 stálo medzi 0,30 – 0,40 €/kWh. Náklady na 100 km pri takejto cene a bežnej spotrebe cca 18 kWh/100 km vychádzajú na 5,40 € až 7,20 €/100 km, čo je stále menej než nami uvádzaný príklad spaľovacieho auta pri optimisticky nasadenej spotrebe a aktuálnej cene nafty. Tá má, mimochodom, tiež vzrásť, vzhľadom na očakávané globálne ekonomické oživenie a väčší dopyt po rope a produktoch z nej.

Cena nabíjania pre domácnosti

Domácnosti majú aj v roku 2023 cenu regulovanú, navyše zastropovanú vládou na úrovniach z roka 2022. Domáce nabíjanie elektromobilu teda bude pri tarife D2 od ZSE Energia stáť iba približne 0,16 €/kWh. Náklady na 100 km teda vychádzajú iba 2,88 €, čo je menej ako tretina v porovnaní so spaľovacím autom.

Zákazník si môže navyše zvoliť dvojtarif, ktorý umožňuje výhodnejšie nabíjanie v noci. Dokonca pri tarife D4 ponúka ZSE Energia špeciálny tarif Elektrina pre Elektromobil, v ktorom zákazník získa ešte ďalšiu zľavu 30 % na nočné nabíjanie, čo zníži celkovú cenu iba na 0,09 €/kWh, takže celkové náklady na jazdu klesnú na úžasných 1,62 € /100 km. Podmienkou tu je nabíjanie prostredníctvom tzv. smart wallboxu (nabíjačky v garáži s konektivitou na platformu poskytovateľa ZSE Drive).

Ceny verejného nabíjania

Najvyššiu mieru úspory, samozrejme, prináša domáce nabíjanie. Nie každý má však túto možnosť a niektorí majitelia elektromobilov sú odkázaní na verejné nabíjanie. V tomto prípade zdražovanie spôsobilo, že náklady na nabíjanie môžu u niektorých poskytovateľov v špecifických programoch presiahnuť náklady za tankovanie. Slovnaft a Lidl už neposkytujú nabíjačky zadarmo (Slovnaft účtuje 0,54 €/ kWh), Tesla účtuje 0,66 €/kWh a sieť Ionity nikdy nepatrila k najlacnejším s cenou 0,79 € kWh (poskytuje iba ultrarýchle nabíjanie).

Je však dôležité pozrieť sa na situáciu dôkladnejšie a nezameriavať sa iba na základné, nepredplatené programy, pri ktorých je cena za nabíjanie najvyššia. Tí, čo nabíjajú doma a nevyužijú paušál, väčšinou z domácej siete načerpajú 80 % energie. Aj keď za zvyšných 20 % zaplatia viac, celková bilancia nákladov na prevádzku stále hrá výrazne v prospech elektromobilu.

Majitelia elektromobilov, ktorí sú odkázaní výlučne na verejné nabíjačky, by mali automaticky siahnuť po jednom z predplatených paušálov slovenských poskytovateľov energie. Platíte síce pevný mesačný poplatok, ale je v ňom zahrnutý už aj istý objem „voľnej“ elektriny, pričom po jej vyčerpaní je jednotková cena za kWh výhodnejšia. Kým pri nepredplatených paušáloch je nabíjanie v porovnaní s tankovaním drahšie pri ultrarýchlom nabíjaní (ZSE, GreenWay) alebo dokonca aj pri 50 kW DC nabíjaní (GreenWay), už prvý paušál posunie v prípade ZSE úsporu 46 % v porovnaní s tankovaním. Pri GreenWay sa oplatí siahnuť ešte o paušál vyššie. Kompletný prehľad nájdete v tabuľke nižšie.

Vďaka rozumnému prístupu k nabíjaniu tak dokážete stále ušetriť vysoké sumy nákladov aj v porovnaní s úsporným naftovým autom.

O autorovi

Rastislav Žembery

Od roku 2017 formujem oblasť elektromobility na Slovensku prostredníctvom produktov a služieb ZSE Drive. Teší ma, že takto môžem prispieť k čistejšej budúcnosti pre miesta, v ktorých žijeme, ako aj k udržateľnej budúcnosti pre našu planétu.

Ďalšie články autora: