Elektromobilita Rastislav Žembery 17. február 2023
Ako ovplyvní majiteľov elektromobilov energetická kríza a rast cien energií? V spoločnosti sa šíria správy, že nabíjanie sa už viac neoplatí a prevádzka áut so spaľovacím motorom je lacnejšia. Pozreli sme sa spolu s Autoviny.sk na to, ako je to v skutočnosti.
Ak chceme dokázať odzrkadliť realitu, potrebujeme vytvoriť obrazný príklad: Máme naftové auto s priemernou spotrebou 6 l nafty/100 km pri cene nafty 1,60 €/liter. Náklady na palivo sú teda 9,60 €/100 km. Poďme si to porovnať s nabíjacími možnosťami na Slovensku.
Skôr, ako sa pustíme do výpočtov, je dôležité pozrieť sa na situáciu uplynulých mesiacoch. Rok 2022 sa vyznačoval extrémne turbulentným vývojom cien elektrickej energie na trhoch. V priebehu roka cena kolísala medzi 200 až 500 €/MWh, nakrátko dokonca dosiahla absurdnú výšku 1 000 €/MWh. (Poznámka: Ide o cenu silovej elektriny. K nej treba pripočítať tzv. odchýlku – cenu za elektrinu v čase špičky, distribučné poplatky a DPH). Ak zoberieme ako základ decembrové hodnoty silovej elektriny vo výške 200 €/MWh, znamená to pre bežného neregulovaného zákazníka (pre firmu) finálnu cenu elektriny cca 0,30 €/kWh. To je cena, ktorú platí firma na neregulovanom trhu, pokiaľ si dokázala zabezpečiť kontrakt za uvedenú cenu 200 €/MWh.
Nabíjanie vozidla v takejto firme by tak bežnú spoločnosť v roku 2023 stálo medzi 0,30 – 0,40 €/kWh. Náklady na 100 km pri takejto cene a bežnej spotrebe cca 18 kWh/100 km vychádzajú na 5,40 € až 7,20 €/100 km, čo je stále menej než nami uvádzaný príklad spaľovacieho auta pri optimisticky nasadenej spotrebe a aktuálnej cene nafty. Tá má, mimochodom, tiež vzrásť, vzhľadom na očakávané globálne ekonomické oživenie a väčší dopyt po rope a produktoch z nej.
Domácnosti majú aj v roku 2023 cenu regulovanú, navyše zastropovanú vládou na úrovniach z roka 2022. Domáce nabíjanie elektromobilu teda bude pri tarife D2 od ZSE Energia stáť iba približne 0,16 €/kWh. Náklady na 100 km teda vychádzajú iba 2,88 €, čo je menej ako tretina v porovnaní so spaľovacím autom.
Zákazník si môže navyše zvoliť dvojtarif, ktorý umožňuje výhodnejšie nabíjanie v noci. Dokonca pri tarife D4 ponúka ZSE Energia špeciálny tarif Elektrina pre Elektromobil, v ktorom zákazník získa ešte ďalšiu zľavu 30 % na nočné nabíjanie, čo zníži celkovú cenu iba na 0,09 €/kWh, takže celkové náklady na jazdu klesnú na úžasných 1,62 € /100 km. Podmienkou tu je nabíjanie prostredníctvom tzv. smart wallboxu (nabíjačky v garáži s konektivitou na platformu poskytovateľa ZSE Drive).
Najvyššiu mieru úspory, samozrejme, prináša domáce nabíjanie. Nie každý má však túto možnosť a niektorí majitelia elektromobilov sú odkázaní na verejné nabíjanie. V tomto prípade zdražovanie spôsobilo, že náklady na nabíjanie môžu u niektorých poskytovateľov v špecifických programoch presiahnuť náklady za tankovanie. Slovnaft a Lidl už neposkytujú nabíjačky zadarmo (Slovnaft účtuje 0,54 €/ kWh), Tesla účtuje 0,66 €/kWh a sieť Ionity nikdy nepatrila k najlacnejším s cenou 0,79 € kWh (poskytuje iba ultrarýchle nabíjanie).
Je však dôležité pozrieť sa na situáciu dôkladnejšie a nezameriavať sa iba na základné, nepredplatené programy, pri ktorých je cena za nabíjanie najvyššia. Tí, čo nabíjajú doma a nevyužijú paušál, väčšinou z domácej siete načerpajú 80 % energie. Aj keď za zvyšných 20 % zaplatia viac, celková bilancia nákladov na prevádzku stále hrá výrazne v prospech elektromobilu.
Majitelia elektromobilov, ktorí sú odkázaní výlučne na verejné nabíjačky, by mali automaticky siahnuť po jednom z predplatených paušálov slovenských poskytovateľov energie. Platíte síce pevný mesačný poplatok, ale je v ňom zahrnutý už aj istý objem „voľnej“ elektriny, pričom po jej vyčerpaní je jednotková cena za kWh výhodnejšia. Kým pri nepredplatených paušáloch je nabíjanie v porovnaní s tankovaním drahšie pri ultrarýchlom nabíjaní (ZSE, GreenWay) alebo dokonca aj pri 50 kW DC nabíjaní (GreenWay), už prvý paušál posunie v prípade ZSE úsporu 46 % v porovnaní s tankovaním. Pri GreenWay sa oplatí siahnuť ešte o paušál vyššie. Kompletný prehľad nájdete v tabuľke nižšie.
Vďaka rozumnému prístupu k nabíjaniu tak dokážete stále ušetriť vysoké sumy nákladov aj v porovnaní s úsporným naftovým autom.
Rastislav Žembery
expert pre elektromobilitu
Od roku 2017 formujem oblasť elektromobility na Slovensku prostredníctvom produktov a služieb ZSE Drive. Teší ma, že takto môžem prispieť k čistejšej budúcnosti pre miesta, v ktorých žijeme, ako aj k udržateľnej budúcnosti pre našu planétu.
Vďaka ZSE Drive máte prístup k najväčšej sieti nabíjacích staníc na Slovensku. Alebo vám nainštalujeme nabíjačku priamo domov, či do firmy.