O elektromobilite, ale aj o budúcnosti celého energetického sektora, diskutovali v Auto Bild Podcaste Filip Kadlečík a Milan Adámek spolu s našim kolegom Marekom Tomešom zo ZSE Energia a Rasťom Žemberym zo ZSE Drive.

Epizódu podcastu si môžete vypočuť na:

Spotify   Google Podcasts   Apple Podcasts 

Najdôležitejšie z rozhovoru

  • V súčasnosti je najväčším trendom integrácia. Konceptom je nevyrábať elektrinu z fotovoltiky iba na vlastnú spotrebu v domácnosti a potom ju posielať do siete, ale vyžívať priestor pre integráciu s elektromobilmi a následne aj s ďalšími inteligentnými technológiami na riadenie domácnosti.
  • Integrácia nabíjačiek s batériami znamená, že batériové úložisko sa nachádza priamo v nabíjačke. Vďaka tomu je možné stavať nabíjačky aj na miestach, kde nie je dostatočné pripojenie do siete.
  • Ideálnym riešením pre domáce nabíjanie elektromobilu by bolo nabíjať auto priamo z fotovoltiky. Väčšinou však elektromobily doma nabíjame v noci, kedy nesvieti slnko a teda fotovoltika elektrinu nevyrába. Riešením je v tomto prípade fyzická alebo virtuálna batéria. To znamená, že elektrinu, ktorú si cez deň vyrobím si buď fyzicky alebo virtuálne uložím a následne ju v čase, ktorý potrebujem, využijem na nabíjanie vozidla.
  • Bežná domácnosť je schopná spotrebovať okolo 50 % elektriny vyrobenej z fotovoltiky. Zvyšných 50 % je prebytok, ktorý domácnosť dodáva do siete. Alebo sa môže rozhodnúť tento prebytok uložiť do fyzickej alebo do virtuálnej batérie.
  • Virtuálna batéria od ZSE je služba, ktorá umožňuje zákazníkovi, aby si prebytočnú elektrinu uložil a spotreboval v inom čase. ZSE pripravuje pre svojich zákazníkov unikátnu inováciu, vďaka ktorej bude zákazník vedieť túto prebytočnú elektrinu využiť aj v rámci verejnej nabíjacej siete ZSE Drive.
  • Virtuálna batéria od ZSE je služba s nulovou počiatočnou investíciou. Pri ukladaní si prebytkov do Virtuálnej batérie zákazník platí iba distribučné poplatky a usporí tak až 50 % ceny elektriny. Oproti fyzickej batérii má Virtuálna batéria neobmedzenú životnosť.
  • Pri ukladaní prebytočnej elektriny do fyzickej batérie zákazník usporí celú cenu elektriny vrátane distribučných poplatkov. Nevýhodou je však vysoká cena lítiových batérií a obmedzený počet cyklov.
  • Ak staviame dom a garáž, kde plánujeme nabíjať elektromobil, je potrebné počítať s trojfázovým pripojením minimálne 16 ampérov. Aby sme si vedeli merať vlastnú spotrebu a na základe toho riadiť výkon wallboxu, je dobré myslieť aj na dátové prepojenie medzi miestom, kde chcem mať wallbox a hlavnou rozvodnou skriňou.
  • Smart wallbox od ZSE Drive je pripojený cez mobilnú sieť, takže zákazník nemusí mať v garáži wi-fi ani dátovú prípojku.
  • Akonáhle je v sieti viac wallboxov, tak sa využívajú ich smart funkcionality a takzvané dynamické riadenie výkonu. To znamená, že wallboxy sa medzi sebou dohodnú, kedy bude ktorý nabíjať. Výkon sa tak rozloží v čase.
  • Základom pre riadenie výkonových špičiek v sieti je trh. Trh by mal v budúcnosti priniesť dynamické tarify. To znamená, že jednotlivé hodiny nebudú mať rovnakú cenu elektriny. Viacero cenových pásiem by malo zákazníkov nasmerovať k tomu, kedy napríklad nabíjanie elektromobilu spustia. Na to slúži smart wallbox, ktorý sám inteligentne vyhodnotí, aká je cena a rozhodne sa, kedy auto nabije.
  • V budúcnosti bude možné okrem bežného využívania elektrického auta na jazdenie aj jeho poskytnutie ako externú batérie a profitovať na tom.
  • ZSE Drive má záruky pôvodu elektriny z obnoviteľných zdrojov zo slovenských vodných elektrární. Zákazníci tak majú 100% garanciu, že elektrina, ktorá je vo verejnej nabíjacej sieti ZSE Drive je administratívne pokrytá z lokálnych slovenských zdrojov.
  • Sieť ZSE Drive je na Slovensku najširšia aj počtom aj výkonom nabíjacích bodov. V zahraničí majú momentálne zákazníci ZSE Drive k dispozícii až 30 000 nabíjacích bodov.

Zdroj: Autobild.sk

O autorovi

Rastislav Žembery

Od roku 2017 formujem oblasť elektromobility na Slovensku prostredníctvom produktov a služieb ZSE Drive. Teší ma, že takto môžem prispieť k čistejšej budúcnosti pre miesta, v ktorých žijeme, ako aj k udržateľnej budúcnosti pre našu planétu.

Ďalšie články autora: