Zima je náročným obdobím nielen pre vodičov, ale aj pre autá. Ak sa však vyznáte v charakteristikách elektromobilov, v zime sa môže cítiť príjemnejšie, ako vo vozidle so spaľovacím motorom.
Batéria elektromobilu funguje optimálne v teplotnom rozmedzí 20 až 30° C, v závislosti od vozidla. Táto teplota je ideálna pre chemické procesy, ktoré sa odohrávajú vo vnútri batérie. Chlad kapacitu batérie znižuje, aj keď nabíjačky poskytujú stále rovnaký výkon. Aby sa zabránilo poškodeniu degradácii batérie v chladnom počasí, inteligentná elektronika vášho auta automaticky spomalí výkon nabíjania.
Používanie elektrických áut v mraze nie je vôbec také problematické, ako sa mnohí domnievajú. Existuje niekoľko jednoduchých trikov, vďaka ktorým dokážu majitelia elektromobilov aj v zime zrýchliť nabíjanie, dojazd predĺžiť na maximum a pritom ochrániť batériu pred stratou kapacity.
1. Udržujte auto v teple, aj keď nešoférujete
Ak je to možné, zaparkujte auto v garáži alebo na parkovacom mieste, kde nie je exponované chladnému prostrediu a predhrejte vozidlo počas nabíjania niekoľko minút pred jazdou.
2. Využite inteligentné funkcie vášho auta
Mnohé elektromobily ponúkajú funkciu diaľkového predohrevu, ktorá dokáže predhriať batériu na plánované prestávky v nabíjaní počas cesty. Vďaka tomu bude mať batéria pri príchode do nabíjacej stanice ideálnu teplotu, čo skráti čas nabíjania. Uistite sa u výrobcu vozidla či máte túto funkciu dostupnú a je možné ju aktivovať.
3. Používajte kúrenie s rozumom
Vedeli ste, že kúrenie spotrebuje oveľa viac elektriny ako vyhrievanie sedadiel či volantu? Každý stupeň navyše skracuje váš dojazd. Zvlášť ak vaše vozidlo nedisponuje tepelným čerpadlom a má menšiu batériu, kúrenie vie odkrojiť veľkú porciu jej kapacity. Skúste teda nastaviť o niečo nižšiu teplotu a svoj komfort zvýšiť práve pomocou vyhrievania sedadiel či volantu.
4. Šetrite čas a urobte si ďalšiu zastávku
Životnosť lítiovej batérie je najvyššia, ak sa používa hlavne v intervale medzi 20 – 80 % maximálnej kapacity. Nabíjanie nad 80% je navyše výrazne pomalšie. V skutočnosti vám zaberie menej času, ak si pri dlhšej ceste urobíte extra prestávku na ďalšie nabíjanie, akoby ste nabíjali na 100 % a snažili sa prejsť cestu pomalším tempom na jeden záťah. A navyše uvoľníte nabíjaciu stanicu aj pre ostatných vodičov.
5. Nenechajte úplne vybité ani úplne nabité vozidlo v mraze
V zime by ste sa mali úplne vyhýbať stavu, kedy by kapacita vašej batérie klesla pod 20 %. Ak necháte takmer vybitý elektromobil v mraze, v článkoch podbitej batérie môžu nastať chemické reakcie, ktoré ju môžu vážne poškodiť. Rovnako sa neodporúča nechať na mraze vozidlo s úplne nabitou batériou. Batéria bude mať dlhšiu životnosť, ak ju budete nabíjať na max 80 %.
6. Nabíjajte pomaly, ideálne doma alebo v práci
Pomalé nabíjanie 7 alebo 11 kW na domácom wallboxe od ZSE Drive, ktorý je dokonca vo vykurovaných priestoroch, je v zime najideálnejšie.
7. Jazdite plynulo
Zbytočná prudká akcelerácia si z batérie ťahá energiu. Síce pri prudkom brzdení rekuperujete, v zime je takéto spomalenie obzvlášť nebezpečné. A škodí aj batérii. Ak je studená, silné nabíjanie rekuperáciou pri brzdení jej neprospieva. Dokonca aj bežná rekuperácia môže prílišným spomalením spôsobiť problémy na klzkej vozovke. Voľte radšej nižší stupeň rekuperácie a využívajte voľnobeh.
8. Kontrolujte pravidelne tlak v pneumatikách
Chladné počasie môže mať na následok pokles tlaku v pneumatikách. To má najmä pri ťažších elektromobiloch za následok zvýšený valivý odpor, vyššiu spotrebu a teda skrátenie dojazdu.
Majitelia elektrických vozidiel si dokážu pri dodržiavaní týchto jednoduchých rád zabezpečiť dostatočný komfort aj pri jazde v mínusových teplotách. Dôkazom toho, že to ide, sú severské krajiny ako napríklad Nórsko, kde sa po drsných cestách premávajú tisíce elektromobilov. Aj samotní výrobcovia neustále pracujú na zdokonaľovaní áut na elektrický pohon a zvyšovaní ich dojazdu v náročnejších podmienkach. V dohľadnej dobe môžeme očakávať, že obavy ohľadom kapacity a dojazdov v extrémnejších podmienkach sa stanú bezpredmetné.
Zdroje: