Motiváciou pre kúpu elektromobilu býva najmä snaha znížiť prevádzkové náklady, čo pri dnešných cenách pohonných hmôt naozaj dáva zmysel. Samozrejme ani elektrina nie je zadarmo, no odhady hovoria, že vodiči môžu prechodom na elektromobil ušetriť ročne aj 1000 €. Okrem nižších nákladov sú lákadlom aj tichá, hladká jazda a to, že elektrické vozidlá neprodukujú lokálne emisie.
Elektromobily na Slovenskom trhu
Faktom je, že elektromobily sú výrazne drahšie ako autá so spaľovacím motorom. Aj napriek tomu ich predaje na Slovensku pomaly stúpajú aj bez štátnych dotácií. Najpredávanejším novým elektromobilom za rok 2022 bude aj znova Škoda Enyaq iV 60. Tu však treba rátať s cenou od 44 830 €. Momentálne najdostupnejším novým elektromobilom je malá Dacia Spring s cenou od 19 000 €. Jej technické parametre ju jasne predurčujú na život v meste, batéria s kapacitou 27 kWh má zvládnuť dojazd 230 kilometrov.
Ak rozmýšľate o kúpe elektromobilu, no odrádza vás vyššia cena, aj na trhu s elektromobilmi už niekoľko rokov funguje lacnejšia alternatíva – elektrické auto z druhej ruky.
Aká je situácia na našom trhu s EV “jazdenkami”?
Podľa najväčšieho predajcu jazdených áut v strednej Európe, spoločnosti Aures Holdings, sa medián ceny elektromobilov z druhej ruky za sedem mesiacov tohto roka oproti vlaňajšku zvýšil až o 52 %. „Desiatku najpredávanejších modelov stále vedie BMW i3. Značka Tesla sa s modelmi S a 3 umiestnila na druhom a štvrtom mieste. Tretie miesto patrí Nissanu Leaf,“ povedala pre Auto Sme Dominika Brindžáková, PR špecialistka Aures Holdings.
Najpredávanejšie jazdené elektromobily na Slovensku podľa Aures Holding
- BMW i3
- Tesla Model S
- Nisssan Leaf
- Tesla Model 3
- Mercedes-Benz EQA
- Renault Zoe
- Audi e-tron
- Hyundai Ioniq
- Smart Fortwo
- Volkswagen e-Golf
Hoci sú jazdené elektromobily lacnejšie ako nové, stále nie sú úplne lacné. Jazdený elektromobil v dobrom stave zoženiete v cenovej hladine 8 000 – 10 000 €. Za takúto sumu nájdete na trhu jazdený Nissan Leaf, Fiat 500e, Citroen C-Zero či Volkswagen E-Up. Hovoríme teda o menších elektromobiloch, ktorých dojazd na plné nabitie sa obvykle pohybuje v rozpätí 100 – 170 kilometrov.
Kúpa jazdených elektromobilov spravidla nepredstavuje také riziko ako pri jazdených autách so spaľovacím motorom. Staršie elektromobily majú totiž oproti spaľovákom výhodu v jednoduchšej vnútornej architektúre pohonu, čo má za následok menej takzvaných „kazítok“. Elektrické pohony tak spravidla vyžadujú minimálnu alebo žiadnu údržbu.
Pozor na batériu
Najdrahšou servisnou položkou elektrického vozidla je batéria. Pri kúpe jazdeného elektromobilu je preto dôležité skontrolovať jej stav. Pokles vo výkonnosti batérie má totiž za následok znížený dojazd, a teda potrebu častejšie nabíjať. Najlepšie spravíte, ak sa pri rozhodovaní o kúpe jazdeného elektromobilu obrátite na autorizovaný servis, ktorý preverí stav batérie. Jej stav totiž krátkou skúšobnou jazdou nedokážete posúdiť. Ďalšou možnosťou sú aj aplikácie, ktoré pomôžu zistiť, v akom stave je elektromobil a jeho batéria. „Napríklad neoficiálna aplikácia Leaf Spy pre Nissan napojená cez autodiagnostiku. V pamäti sa ukážu počty nabití cez jednosmerný alebo striedavý prúd, napätie, rozbalancovanie článkov a teda všetky elektricky dôležité parametre,” vysvetľuje Milan Bahna, autor YouTube kanálu Elektromobil a slovenský odborník na elektromobilitu.
Pri väčšine elektromobilov dávajú výrobcovia 5 – 8-ročnú záruku na batériu. Netreba však zabudnúť na to, že záruka je podmienená pravidelnými kontrolami v autorizovanom stredisku konkrétnej značky, čo sa bude premietať do nákladov na prevádzku vozidla.
Zdravie batérie závisí aj od lokálnej klímy. Lítium-iónové batérie, ktoré nájdete v elektrických vozidlách, sa nehodia do príliš horúceho počasia. Ojazdené vozidlo z južných oblastí by mohlo mať zníženú kapacitu batérie, zatiaľ čo vozidlo napríklad z Holandska môže vodičom ponúknuť oveľa lepší výkon batérie.
Ako zavážia kilometre?
Pri autách so spaľovacím motorom je často výhodou, čo najnižší stav najazdených kilometrov. Pri elektromobiloch to však platiť nemusí. „Ak majiteľ auta jazdil málo, hrozia 2 scenáre. Buď nechával auto často vybité a batéria sa necyklovala alebo bolo auto trvalo na kábli pripojené do elektrickej siete, čo batérii spôsobuje ešte väčšiu degradáciu,” hovorí Bahna.
Výborný vzhľad môže byť zradný
Zdanlivo výborný stav, oproti spaľovákom s porovnateľným počtom najazdených kilometrov, je pre elektromobily typický. A to najmä z dôvodu, že majú menej pohyblivých častí, menej vibrácií a teda bývajú menej opotrebované. Netreba sa však nechať nachytať a je dobré nevynechať dôkladnú kontrolu opotrebovania podvozkových častí a nechať si skontrolovať aj to, či auto nebolo nabúrané.
Mnohí majitelia elektromobilov zabúdajú na pravidelnú aktualizáciu softvéru, takže sa môže stať, že natrafíte na elektrické vozidlo fungujúce na starej softvérovej platforme. Preverte si preto pred kúpou aj túto informáciu. V budúcnosti by ste s tým totiž mohli mať problémy.
Na čo si ešte dávať pozor?
Ak počas jazdy počujete hrkotanie, klepanie alebo akékoľvek iné neprirodzené zvuky, mali by ste zbystriť pozornosť. Elektromobil v dobrom stave počas jazdy vydáva zvuk len cez reproduktory a prostredníctvom valivého odporu pneumatík, okrem toho by ste nemali počuť prakticky nič.
Reálne skúsenosti s jazdeným elektromobilom?
Skúsenosti s kúpou jazdeného elektromobilu má Milan Bahna z prvej ruky. „Svoj elektromobil som kúpil v roku 2018 a stál vtedy 13-tisíc eur plus prihlásenie na Slovensku. Mám ho dodnes. Je to prvá generácia Nissanu Leaf z roku 2014. Čo sa ceny týka, bola vtedy z tých lepších.“ Milan kupoval svoj jazdený elektromobil v Rakúsku, kde je lepší výber, čo o jazdených elektromobiloch platí aj dnes. Na Slovensku je predsa len ťažšie nájsť jazdený elektromobil, aby išlo o dobrý kus za dobrú cenu a s dobrou výbavou.
Pre nový Leaf vo verzii s batériou s kapacitou 24 kWh, udával vtedy výrobca dojazd 199 kilometrov. Ide však o hodnoty, ktoré sa dali dosiahnuť len v laboratórnych podmienkach. “Najväčší machri s ním vedeli prejsť 170 kilometrov na jedno nabitie, reálny priemer bol 150 kilometrov. Ja s ním po ôsmich rokoch dokážem v lete prejsť 130 kilometrov, v zime môj dojazd klesá na približne 100 kilometrov. Počítam s tým, že na prímestské jazdenie by mi ešte na pár rokov mal stačiť,“ hovorí Milan Bahna.
Koľko stojí prevádzka jazdeného elektromobilu?
Prevádzka 8-ročného Nissanu Leaf Milana Bahnu vychádza na 2 až 2,50 € na 100 kilometrov. Doma využíva sadzbu D5 s najlepšou cenou za 1 kWh (0,15 €), ktorej poskytovateľom je ZSE. Toto číslo sa mu ešte výrazne znižuje po započítaní výroby elektrickej energie z jeho fotovoltiky na streche domu.
Pre porovnanie, podobne veľká Kia Ceed s benzínovým motorom 1,5 T-GDi má priemernú spotrebu šesť litrov a pri súčasných cenách paliva tak vyjde 100 kilometrov na 10,30 €.
Ďalšími cennými benefitami, ktoré poskytuje jazdený elektromobil v porovnaní s jazdeným autom so spaľovacím motorom, je aj lacnejšie povinné zmluvné poistenie či servis. Prakticky jediná vec, ktorá môže vyžadovať pozornosť sú diely podvozka, prípadne brzdy, čo sú však pomerne male výdavky.
Uistite sa, či máte kde nabíjať?
Ak nemáte vlastný wallbox či parkovacie miesto so zásuvkou, nezabudnite pri kúpe elektromobilu vziať do úvahy aj hustotu nabíjacej infraštruktúry vo vašom okolí. Najširšou nabíjacou sieťou na Slovensku je ZSE Drive, ktorá prevádzkuje 137 nabíjacích lokalít s 391 nabíjacími bodmi po celom Slovensku. V porovnaní s verejnými nabíjacími stanicami je však omnoho výhodnejsie domáce nabíjanie. Najideálnejšou voľbou tak elektromobil ostáva pre tých, ktorí ho môžu lacno nabíjať doma.
Zdroje: