S pribúdajúcim počtom elektromobilov sa obava z nedostatku nabíjacích staníc stáva horúcou témou najmä na sociálnych sieťach. Rastislav Žembery zo ZSE Drive v spolupráci s portálom Autoviny.sk pre vás pripravili článok, v ktorom sa dozviete ako je to naozaj a čo elektromobilistov čaká v budúcnosti.

Verejné nabíjanie dnes

Na úvod je potrebné povedať, že okrem počtu nabíjačiek je veľmi dôležitým parametrom aj rýchlosť ich nabíjania. Za rovnaký čas totiž jedna rýchla nabíjačka môže obslúžiť viac áut ako dve pomalé.

Najväčší prevádzkovateľ nabíjacích staníc u nás, ZSE Drive, má momentálne na Slovensku 136 verejných nabíjacích lokalít. Na niektorých lokalitách sa nachádza viac nabíjacích bodov, takže sa tam môže nabíjať viac elektromobilov naraz. Dokopy majú elektromobilisti na Slovensku k dispozícii 390 nabíjacích bodov od ZSE Drive, z toho 249 AC nabíjacích bodov, 81 DC (50 kW) a 60 UFC (ultra rýchlych nabíjacích bodov s výkonom od 75 do 350 kW). Rozmiestnenie týchto bodov závisí od počtu obyvateľov a registrovaných elektrických áut v okrese, intenzity využívania priľahlých nabíjacích staníc a v prípade tranzitnej lokality aj intenzitu premávky.

Nové nabíjačky môžu vodiči elektromobilov očakávať najmä na miestach, kde sa dá skĺbiť nabíjanie s krátkodobým parkovaním, t. z. v obchodných domoch, reštauráciách a pod.

Aktuálne možnosti rezidentského nabíjania

Implementácia rezidenčného nabíjania je o niečo komplikovanejšia, pretože vyžaduje súčinnosť samospráv. Doposiaľ boli takéto lokality budované výhradne v rámci už ukončeného európskeho projektu Urban-E, ktorý bol u nás zameraný špecificky na mestské nabíjanie v Bratislave. Ďalšie zóny pre rezidenčné nabíjanie by mali vzniknúť z plánu obnovy, ktorý Ministerstvo hospodárstva plánuje spustiť v 1. kvartáli 2023.

Počet elektromobilistov, ktorý majú nabíjanie vyriešené doma, však rastie, a teda sa nepotrebujú toľko spoliehať na verejné nabíjacie stanice. Téme domáceho nabíjania sa budeme podrobnejšie venovať v ďalších článkoch.

Vyšší nabíjací výkon

Väčšina elektromobilov dnes zvládne nabíjanie s maximálnym výkonom viac než 100 kW, preto niekdajší štandard 50 kW dnes už nestačí. Popri stavbe nových nabíjacích staníc sa preto ZSE Drive sústredí aj na zvyšovanie výkonu tých existujúcich. Už začiatkom roka 2023 sme začali s výmenou vybraných 50 kW staníc za stanice s výkonom 110 kW a možnosťou rýchleho nabíjania pre 2 vozidlá súčasne. Ak sa na takejto stanici bude nabíjať len 1 auto, môže využiť výkon celých 110 kW. Pôjde napríklad o nabíjaciu stanicu McDonald´s Banská Bystrica, ale aj o stanice v Trenčíne, v Mlynskej doline pri OC Cubicon a ďalšie.

Pre ZSE Drive je však už pri stavbe nových staníc štandardom výkon 150 kW, čo moderným elektromobilom umožňuje dobitie z 20% na 80 % za cca 20 minút.

Zároveň ZSE Drive pozorne sleduje aj obsadenosť už existujúcich nabíjacích bodov a v prípadoch, ktoré sa blížia k plnej obsadenosti, plánuje ich ďalšie rozšírenie. Reč je napríklad o tranzitnej lokalite Beladice, ale aj o obľúbenom obchodnom centre Nivy v Bratislave.

Ambiciózne plány do budúcnosti

V rámci projektu Connect-E pripravuje ZSE Drive  až 15 úplne nových ultrarýchlych nabíjacích hubov. Každý z týchto hubov bude vybavený 4 konektormi schopnými súčasne poskytovať výkon 150 kW, spolu teda 600 kW na každý nabíjací hub. V týchto lokalitách sa budú osádzať nabíjacie stanice s výkonom 300 kW, čo bude zároveň maximálny dostupný výkon pre jedno vozidlo.

Okrem týchto lokalít plánuje ZSE Drive spustiť viacero úplne nových lokalít v obchodných zónach, na hlavných, avšak doteraz nepokrytých tranzitných ťahoch, ako aj realizovať spomínané rozšírenia existujúcich lokalít. „Sme pripravení podporiť bezproblémový rýchly prechod na elektrinu ako hlavný pohon v osobnej doprave,“ hovorí Rastislav Žembery.

Čo sa týka konektorov, ZSE Drive sa plánuje zamerať výlučne na konektor CCS2, na ktorý v Európe prešla už aj Tesla. Predstavuje totiž európsky štandard a navyše konektor Chademo má na väčšine lokalít využitie iba do 5 %. Môžeme sa teda tešiť na praktický nárast vysokorýchlostných nabíjacích bodov, keďže doteraz sa bežne stávalo, že jeden z voľných konektorov bol Chademo, no žiaden z európskych elektromobilov ho nedokáže využiť.

Väčší komfort pri nabíjaní

Počuli ste už o systéme Plug&Charge? Ide o jednoduchý spôsob nabíjania, pri ktorom nepotrebujete žiadnu aplikáciu ani nabíjaciu kartu. Po pripojení k stanici sa vozidlo automaticky autentifikuje a spustí nabíjanie, pričom vám raz mesačne príde faktúra.

Je to komfortné, veľmi bezpečné a lákavé a ZSE Drive je pripravené na zavedenie tohto protokolu. Zatiaľ je však prekážka skôr v samotných autách. Nie všetky umožňujú jednoducho vybrať poskytovateľa elektrickej energie v infotainmente, takže sa môže stať, že zákazník bude vozidlom automaticky posielaný na továrensky nastaveného poskytovateľa, ktorým bude napríklad automobilka. Službu ZSE Drive zavedie až po systematickom, právnom a procesnom nastavení celého ekosystému, aby ju mohli využívať všetci majitelia elektromobilov, bez ohľadu na značku vozidla.  

Komfort nabíjania zvyšuje aj bezproblémový roaming. „V ZSE Drive sme v tomto prípade pripravení uzavrieť domáci roaming s každým relevantným prevádzkovateľom infraštruktúry na Slovensku. Aktuálne máme dostupný roaming so spoločnosťou Greenway, Slovnaft/MOL a naši zákazníci môžu nabíjať aj na nabíjacích staniciach obchodného reťazca Lidl. So spoločnosťou eJoin sa radi prepojíme, avšak je potrebné, aby sa spoločnosť eJoin zaregistrovala v nabíjacom hube Hubject, kde roamuje väčšina poskytovateľov nabíjania v strednej Európe,“ hovorí Rastislav Žembery zo ZSE Drive.

O budúcnosť nabíjacej siete určite netreba mať obavy, pretože kde je dopyt, tam rastie aj ponuka. Z výsledkov štatistík predaja automobilov za minulý rok je jasné, že predaj elektromobilov neustále rastie. Proporčne teda bude rásť aj nabíjacia sieť.

O autorovi

Rastislav Žembery

Od roku 2017 formujem oblasť elektromobility na Slovensku prostredníctvom produktov a služieb ZSE Drive. Teší ma, že takto môžem prispieť k čistejšej budúcnosti pre miesta, v ktorých žijeme, ako aj k udržateľnej budúcnosti pre našu planétu.

Ďalšie články autora: